صور مختلف حَدیث عَلِیُّ مَعَ الحقّ
حق، از نامهای خدا و از صفات او و به معنی درست و واقع و کامل و عدل و به معنی قرآن و اسلام و ملک و مال و شایسته و واجب و لازم و ثابت و راست و نقیض باطل و استواری و بهره و نصیب و
نویسنده: مشایخ فریدنی
حق، از نامهای خدا و از صفات او و به معنی درست و واقع و کامل و عدل و به معنی قرآن و اسلام و ملک و مال و شایسته و واجب و لازم و ثابت و راست و نقیض باطل و استواری و بهره و نصیب و مرگ است. همچنین به معنی ایجاد کنندهی چیزی است به اقتضای حکمت یا چیزی است که به اقتضای حکمت ایجاد شده است یا اعتقاد به واقعیت و حقیقت امر و یا قول و فعلی است که بر حسب آن چه واجب است، در وقتی که واجب است و به اندازهای که واجب است صادر شود. این کلمه در اصل لغت مصدر است به معنی درجای خود قرار گرفتن و مطابقت و موافقت (مفردات، راغب، 125؛ قاموس، فیروزآبادی، 429؛ مجمع البحرین، طریحی، 393).
احادیثی به طرق معتبر شیعی و سنی روایت شده که رسولالله (صلی الله علیه و آله و سلم) در مناسبتهای مختلف فرموده است: علی (علیه السلام) و اصحاب او بر حقند و حق با علی است و هر جا علی باشد حق نیز آن جا است که در همهی آنها حق را به معانی مذکور در فوق میتوان تعبیر نمود. این احادیث دلائل ولایت و تقدم امیرالمؤمنین (علیه السلام) بر سایر صحابه و اسناد شایستگی بیشتر او برای خلافت از دیگران است. چند نمونهی آنها ذیلاً نقل میشود:
1) محمد بن عیسی ترمذی در جامع صحیح (298/2) به اسناد خود از امیرالمؤمنین (علیه السلام) روایت کرده است که رسولالله (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «رَحِمَ اللهُ علیاً. اَللهم أدِر الحقَّ مَعَهُ حیثُ دار» یعنی: خدای رحمت کند علی را. خدایا حق را با علی بگردان آن جا که او میگردد. این حدیث را حاکم نیشابوری نیز در المستدرک علی الصحیحین، 124/3) و فخر رازی در تفسیر کبیر (به نقل از فضائل الخمسة من الصحاح الستة، فیروزآبادی، 108/2) روایت کردهاند. فخر رازی گفته است: به استناد این حدیث هر کس علی را امام و پیشوای دین خود قرار دهد به دستاویز محکمی (عروة الوثقی) چنگ زده است؛
2) نیشابوری در المستدرک (119/3) به سند خویش از عمره دختر عبدالرحمن چنین روایت کرده است: وقتی علی (علیه السلام) عازم بصره گردید برای تودیع به خانهی امسلمه همسر رسولالله (صلی الله علیه و آله و سلم) رفت. امسلمه او را گفت: «سِرفی حِفظِ الله و فی کَنَفِهِ فَوَاللهِ اِنَّکَ لَعلی الحَقّ و الحقُّ مَعَکَ. و لولا انّیِ اَکرَهُ أن أعصِیَ الله و رسولَهُ فاِنّا اُمِرنا أن نَفِرَّفی بیوتنا لَسِرتُ مَعَکَ. ولکن والله لأُرسِلَنَّ مَعَکَ من هو افضَلُ عِندِی و اعَزُّ علی نفسی، اِبنی» یعنی: برو در حفظ و پناه الهی. قسم به خدای که تو بر حقی و حق با تو است. اگر نبود که نمیخواهم خدای و رسول او را نافرمانی کنم - زیرا رسولالله (صلی الله علیه و آله و سلم) به ما امر کرده است در خانه خود بمانیم - از آمدن با تو درنگ نمیکردم. لیکن کسی را با تو خواهم فرستاد که به خدا سوگند از جانم بهتر و عزیزتر است. او پسر من است. حاکم این حدیث و حدیث قبلی را صحیح دانسته است؛
3) خطیب بغدادی در تاریخ بغداد (321/14)، به سند خود از ابوثابت مولای ابوذر چنین آورده است: روزی به خانهی امسلمه رفتم. دیدم میگرید واز علی (علیه السلام) یاد میکند و میگوید: از رسولالله (صلی الله علیه و آله و سلم) چنین شنیدم که «علیٌّ مَعَ الحقِّ و الحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ ولن یفترقا حتّی یَردا عَلَیَّ الحوض یوم القیامَة» یعنی: علی با حق است و حق با علی است. این دو هرگز از یکدیگر جدا نمیشوند تا بر سر حوض (کوثر) در روز قیامت بر من وارد شوند؛
4) ابوالحسن نورالدین الهَیثَمی در مجمع الزوائد و منبعالفوائد (235/7)، به سند خویش از محمد بن ابراهیم تیمی چنین روایت کرده است: چون معاویه در سفر حج به مدینه آمد مردم به سلام او رفتند. سعد بن ابی وقاص از آن جمله بود. معاویه چون او را دید گفت: این است آن که ما را در حقمان علیه باطل غیر ما یاری نکرد (سعد در جنگ صفین بیطرف بود) سعد سکوت کرد و چیزی نگفت. معاویه گفت: چرا حرف نمیزنی؟ گفت: فتنه و ظلمتی برانگیخته شده بود و من به حکم خدای به شترم گفتم: «اِخ اِخ» و او را تا رفع فتنه بر جای خواباندم. مردی گفت: من کتاب خدای را از اول تا آخر خواندهام در آن «اِخ اِخ» ندیدهام. سعد گفت: این سخن که گفتم از آن است که از رسولالله (صلی الله علیه و آله و سلم) شنیدم: «علیٌ مَعَ الحَقِّ اَوِ الحقُ مع علی حیث کان» علی با حق است - با حق با علی است - هر جا باشد. گفت: چه کسی این حدیث را شنیده است؟ سعد گفت: رسولالله (صلی الله علیه و آله و سلم) این سخن را در خانهی امسلمه فرمود. معاویه کسی را به خانهی امسلمه فرستاد و در این باره پرسش نمود. امسلمه گفت: به تحقیق که این سخن را رسولالله (صلی الله علیه و آله و سلم) در خانهی من فرمود. آن مرد به سعد گفت: هرگز مانند این ساعت نزد من لئیم جلوه نکردهای! سعد گفت: چرا؟ گفت: اگر چنین سخنی را من از رسولالله (صلی الله علیه و آله و سلم) شنیده بودم تا دم مرگ خادم علی باقی میماندم؛
5) هیثمی در جای دیگر از آن کتاب (134/9) به روایت طبرانی از ام سلمه آورده است که میگفت: کانَ علِیٌّ علیه السلام علی الحَقِّ. من اَتَّبَعُهُ اِتَّبَعَ الحقّ و من تَرَکَهُ تَرَک الحَقَّ. عَهدٌ مَعهوُدٌ قبل یومه هذا» یعنی: علی (علیه السلام) بر حق بود. هر که از او پیروی کند از حق پیروی کرده و هر که او را ترک گوید حق را ترک گفته است. این پیمانی است که قبل از امروز او (جنگ جمل) بسته شده است؛
6) همچنین در مجمعالزوائد (234/7) به روایت ابویعلی و سعید بن منصور از ابوسعید خُدری آمده است که: «کُنّا عِندَ بَیتَ النَّبی صلّی آله عَلَیهِ و سَلَم فی نَفَرٍ مَنَ المُهاجرین و الانصارِ ... (الی ان قال) وَمَرَّ علیُ بنُ ابی طالب (علیه السلام): فقال: الحقَّ مُعَ ذا. الحقُّ مع ذا» یعنی: نزد خانهی رسولالله (صلی الله علیه و آله و سلم) بودیم ... علی بن ابی طالب (علیه السلام) از آن جا گذشت. پس پیغمبر فرمود: حق با این مرد است. حق با این مرد است. این حدیث را با همین لفظ و سند علی متقی هندی نیز در کنزالعمال فی سنن الاقوال و الافعال (1258/12) روایت کرده است؛
7) در حدیث دیگر در کنزالعمال (1256/12) به روایت طبرانی در المعجم الکبیر از کعب بن عُجرَه چنین آمده است که رسولالله (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: تکونَ بین الناس فُرقة و اختلافٌ فیکونُ هذا و اصحابه علی الحق» یعنی: بین مردم جدائی و اختلاف خواهد افتاد. پس علی و اصحاب او بر حقند.
در احادیث بسیار دیگر که رسولالله (صلی الله علیه و آله و سلم) امیرالمؤمنین (علیه السلام) را به عنوان شایستهترین مرد برای خلافت و امامت و راهنمایی به صراط مستقیم و هادی و مهدی و عادلترین و ماهرترین قاضی و حجت خدا و حجت پیغمبر او بر خلق معرفی نموده همه مؤید بر حق بودن و با حق بودن آن حضرت است. عمار بن یاسر و ابوایوب انصاری در این باب حدیثی از رسولالله (صلی الله علیه و آله و سلم) روایت کردهاند به شرح ذیل: «یا عمارُ اِن رأیتَ علیاً قد سَلَکَ وادیاً و سَلَکَ الناسُ وادیاً غَیرَهُ فاسلُک مَعَ علی ودَع الناسَ اَنَّه لَن یَدُلَّکَ علی رَدیً وَ لن یُخرِجَکَ مِنَ الهدی» یعنی: ای عمار اگر دیدی علی از راهی میرود و همهی مردم از راه دیگر. تو با علی برو و سایر مردم را رها کن. یقین بدان او هرگز ترا به راه هلاک نمی برد و از شاهراه رستگاری خارج نمیسازد (کنزالعمال، 1212/12، 1293 به بعد؛ تاریخ بغداد، خطیب بغدادی، 88/2؛ ریاض النضرة، طبری، 193/2؛ کنوزالحقایق، مناوی، 43).
منبع مقاله :
گروه نویسندگان، (1391)، دائرةالمعارف تشیع (جلد ششم)، تهران: انتشارات حکمت، چاپ اول.
احادیثی به طرق معتبر شیعی و سنی روایت شده که رسولالله (صلی الله علیه و آله و سلم) در مناسبتهای مختلف فرموده است: علی (علیه السلام) و اصحاب او بر حقند و حق با علی است و هر جا علی باشد حق نیز آن جا است که در همهی آنها حق را به معانی مذکور در فوق میتوان تعبیر نمود. این احادیث دلائل ولایت و تقدم امیرالمؤمنین (علیه السلام) بر سایر صحابه و اسناد شایستگی بیشتر او برای خلافت از دیگران است. چند نمونهی آنها ذیلاً نقل میشود:
1) محمد بن عیسی ترمذی در جامع صحیح (298/2) به اسناد خود از امیرالمؤمنین (علیه السلام) روایت کرده است که رسولالله (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «رَحِمَ اللهُ علیاً. اَللهم أدِر الحقَّ مَعَهُ حیثُ دار» یعنی: خدای رحمت کند علی را. خدایا حق را با علی بگردان آن جا که او میگردد. این حدیث را حاکم نیشابوری نیز در المستدرک علی الصحیحین، 124/3) و فخر رازی در تفسیر کبیر (به نقل از فضائل الخمسة من الصحاح الستة، فیروزآبادی، 108/2) روایت کردهاند. فخر رازی گفته است: به استناد این حدیث هر کس علی را امام و پیشوای دین خود قرار دهد به دستاویز محکمی (عروة الوثقی) چنگ زده است؛
2) نیشابوری در المستدرک (119/3) به سند خویش از عمره دختر عبدالرحمن چنین روایت کرده است: وقتی علی (علیه السلام) عازم بصره گردید برای تودیع به خانهی امسلمه همسر رسولالله (صلی الله علیه و آله و سلم) رفت. امسلمه او را گفت: «سِرفی حِفظِ الله و فی کَنَفِهِ فَوَاللهِ اِنَّکَ لَعلی الحَقّ و الحقُّ مَعَکَ. و لولا انّیِ اَکرَهُ أن أعصِیَ الله و رسولَهُ فاِنّا اُمِرنا أن نَفِرَّفی بیوتنا لَسِرتُ مَعَکَ. ولکن والله لأُرسِلَنَّ مَعَکَ من هو افضَلُ عِندِی و اعَزُّ علی نفسی، اِبنی» یعنی: برو در حفظ و پناه الهی. قسم به خدای که تو بر حقی و حق با تو است. اگر نبود که نمیخواهم خدای و رسول او را نافرمانی کنم - زیرا رسولالله (صلی الله علیه و آله و سلم) به ما امر کرده است در خانه خود بمانیم - از آمدن با تو درنگ نمیکردم. لیکن کسی را با تو خواهم فرستاد که به خدا سوگند از جانم بهتر و عزیزتر است. او پسر من است. حاکم این حدیث و حدیث قبلی را صحیح دانسته است؛
3) خطیب بغدادی در تاریخ بغداد (321/14)، به سند خود از ابوثابت مولای ابوذر چنین آورده است: روزی به خانهی امسلمه رفتم. دیدم میگرید واز علی (علیه السلام) یاد میکند و میگوید: از رسولالله (صلی الله علیه و آله و سلم) چنین شنیدم که «علیٌّ مَعَ الحقِّ و الحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ ولن یفترقا حتّی یَردا عَلَیَّ الحوض یوم القیامَة» یعنی: علی با حق است و حق با علی است. این دو هرگز از یکدیگر جدا نمیشوند تا بر سر حوض (کوثر) در روز قیامت بر من وارد شوند؛
4) ابوالحسن نورالدین الهَیثَمی در مجمع الزوائد و منبعالفوائد (235/7)، به سند خویش از محمد بن ابراهیم تیمی چنین روایت کرده است: چون معاویه در سفر حج به مدینه آمد مردم به سلام او رفتند. سعد بن ابی وقاص از آن جمله بود. معاویه چون او را دید گفت: این است آن که ما را در حقمان علیه باطل غیر ما یاری نکرد (سعد در جنگ صفین بیطرف بود) سعد سکوت کرد و چیزی نگفت. معاویه گفت: چرا حرف نمیزنی؟ گفت: فتنه و ظلمتی برانگیخته شده بود و من به حکم خدای به شترم گفتم: «اِخ اِخ» و او را تا رفع فتنه بر جای خواباندم. مردی گفت: من کتاب خدای را از اول تا آخر خواندهام در آن «اِخ اِخ» ندیدهام. سعد گفت: این سخن که گفتم از آن است که از رسولالله (صلی الله علیه و آله و سلم) شنیدم: «علیٌ مَعَ الحَقِّ اَوِ الحقُ مع علی حیث کان» علی با حق است - با حق با علی است - هر جا باشد. گفت: چه کسی این حدیث را شنیده است؟ سعد گفت: رسولالله (صلی الله علیه و آله و سلم) این سخن را در خانهی امسلمه فرمود. معاویه کسی را به خانهی امسلمه فرستاد و در این باره پرسش نمود. امسلمه گفت: به تحقیق که این سخن را رسولالله (صلی الله علیه و آله و سلم) در خانهی من فرمود. آن مرد به سعد گفت: هرگز مانند این ساعت نزد من لئیم جلوه نکردهای! سعد گفت: چرا؟ گفت: اگر چنین سخنی را من از رسولالله (صلی الله علیه و آله و سلم) شنیده بودم تا دم مرگ خادم علی باقی میماندم؛
5) هیثمی در جای دیگر از آن کتاب (134/9) به روایت طبرانی از ام سلمه آورده است که میگفت: کانَ علِیٌّ علیه السلام علی الحَقِّ. من اَتَّبَعُهُ اِتَّبَعَ الحقّ و من تَرَکَهُ تَرَک الحَقَّ. عَهدٌ مَعهوُدٌ قبل یومه هذا» یعنی: علی (علیه السلام) بر حق بود. هر که از او پیروی کند از حق پیروی کرده و هر که او را ترک گوید حق را ترک گفته است. این پیمانی است که قبل از امروز او (جنگ جمل) بسته شده است؛
6) همچنین در مجمعالزوائد (234/7) به روایت ابویعلی و سعید بن منصور از ابوسعید خُدری آمده است که: «کُنّا عِندَ بَیتَ النَّبی صلّی آله عَلَیهِ و سَلَم فی نَفَرٍ مَنَ المُهاجرین و الانصارِ ... (الی ان قال) وَمَرَّ علیُ بنُ ابی طالب (علیه السلام): فقال: الحقَّ مُعَ ذا. الحقُّ مع ذا» یعنی: نزد خانهی رسولالله (صلی الله علیه و آله و سلم) بودیم ... علی بن ابی طالب (علیه السلام) از آن جا گذشت. پس پیغمبر فرمود: حق با این مرد است. حق با این مرد است. این حدیث را با همین لفظ و سند علی متقی هندی نیز در کنزالعمال فی سنن الاقوال و الافعال (1258/12) روایت کرده است؛
7) در حدیث دیگر در کنزالعمال (1256/12) به روایت طبرانی در المعجم الکبیر از کعب بن عُجرَه چنین آمده است که رسولالله (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: تکونَ بین الناس فُرقة و اختلافٌ فیکونُ هذا و اصحابه علی الحق» یعنی: بین مردم جدائی و اختلاف خواهد افتاد. پس علی و اصحاب او بر حقند.
در احادیث بسیار دیگر که رسولالله (صلی الله علیه و آله و سلم) امیرالمؤمنین (علیه السلام) را به عنوان شایستهترین مرد برای خلافت و امامت و راهنمایی به صراط مستقیم و هادی و مهدی و عادلترین و ماهرترین قاضی و حجت خدا و حجت پیغمبر او بر خلق معرفی نموده همه مؤید بر حق بودن و با حق بودن آن حضرت است. عمار بن یاسر و ابوایوب انصاری در این باب حدیثی از رسولالله (صلی الله علیه و آله و سلم) روایت کردهاند به شرح ذیل: «یا عمارُ اِن رأیتَ علیاً قد سَلَکَ وادیاً و سَلَکَ الناسُ وادیاً غَیرَهُ فاسلُک مَعَ علی ودَع الناسَ اَنَّه لَن یَدُلَّکَ علی رَدیً وَ لن یُخرِجَکَ مِنَ الهدی» یعنی: ای عمار اگر دیدی علی از راهی میرود و همهی مردم از راه دیگر. تو با علی برو و سایر مردم را رها کن. یقین بدان او هرگز ترا به راه هلاک نمی برد و از شاهراه رستگاری خارج نمیسازد (کنزالعمال، 1212/12، 1293 به بعد؛ تاریخ بغداد، خطیب بغدادی، 88/2؛ ریاض النضرة، طبری، 193/2؛ کنوزالحقایق، مناوی، 43).
منبع مقاله :
گروه نویسندگان، (1391)، دائرةالمعارف تشیع (جلد ششم)، تهران: انتشارات حکمت، چاپ اول.
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}